#24 Studia - kierunek dietetyka.

13:02

Cześć! Sporo osób zadaje mi wiele pytań na temat mojego kierunku, czyli dietetyki, więc dzisiejsza notka będzie poświęcona głównemu powodowi mojej nieobecności tutaj. Niestety, ale studia dzienne, treningi 4x w tygodniu i weekendowa praca sprawia, że nie mam czasu przygotować porządnych notek - a byle czego nie lubie dodawać. Nawet ten spis powstawał pare dni:)


Dla kogo jest to kierunek?
Przede wszystkim dla osób których pasjonuje zdrowe życie, dobre jedzenie, sportowców, czy planujących otworzyć własny biznes gastronomiczny. Nawet jeśli nie planujesz przyszłości w gabinecie dietetycznym, uważam, że jest to kierunek przyszłościowy i przydatny życiowo. Niemniej jednak jest on ciężki - oczywiście, nie jest to medycyna, ale przedmioty, zwłaszcza na 1 roku ściągają na ziemię osoby, które myśla, że będą od razu układac diety znajomym. Trzeba mieć podstawy z biologii i chemii, zresztą, te przedmioty są wymagane na rekturacji większości uczelnii.


Pierwszy semestr przywitał mnie anatomią, fizjologią, parazytologią, chemią ogólną, mikrobiologią... a z przedmiotów "dietetycznych" miałam tylko podstawy żywienia człowieka. Z początku byłam bardzo rozczarowana tym trybem nauczania, jednak z perspektywy czasu wiem, że to jednak musi tak wyglądać. Bez podstaw z anatomii czy fizjologii, nie zrozumiemy biochemii, a bez tego ciężko będzie nam zrozumieć procesy zachodzące w ludzkim organizmie. Czy jest ciężko? Gdy przyszłam na pierwsze zajęcia, było nas ponad 100, jestem na 4 semestrze i jest nas niecałe 50. Wnioski wyciągnijcie sami.


Czego uczą na dietetyce?

Tu skupię sie głównie na przedmiotach żywieniowych. Na początku zostajemy zapoznani z postawowymi zasadami racjonalnego żywienia, wzorami, normami, metodami pomiarów, czy postępowania z pacjentem. Z biegiem czasu zaczynamy układać diety, zarówno dla pacjentów indywidualnych, jak i grup. Na klinicznym zarysie chorób zostajemy zapoznani z chorobami dietozależnymi, a na technologii żywności i potraw, dowiadujemy jak przechowywać i przygotowywać jedzenie. Uczymy się o interakcjach leków z żywnością, oraz przygotowujemy prezentacje edukujące wybrane grupy ludzi w temacie zdrowego odżywiania. Uczą nas praktykujący lekarze i dietetycy, którzy opowiadają nam na przykładzie konkretne przypadki, co mi osobiście bardzo odpowiada, ponieważ, nie słyszymy tylko suchej książkowej teorii, ale prawdziwe życiowe historie.

Mamy też zajęcia na kuchni, które sa ulubionymi większości studentów - to czas w którym robimy sobię kawkę i tworzymy to na co mamy ochotę. Hummus? Hamburgery? Sałatka? Bierzemy składniki i bierzemy się do dzieła!


Specjalizacje.

Nie orientuje się jak to wygląda na innych uczelniach, ale na mojej, po 3 semestrze musieliśmy wybrać sobie specjalizacje i promotora. Do wyboru mieliśmy dwie - dietetyka kliniczna, oraz dietetyka ds. żywienia zbiorowego.  Moim wyborem było żywienie zbiorowe. Czemu nie kliniczna? Po prostu nie widzę siebie, jako dietetyka-lekarza, pomagający ludziom chorym często na przewlekłe lub nieuleczalne choroby. Nie pasuje to do mnie i od początku planowałam iść w innym kierunku. Ponadto, uważam, że na rynku pracy takich dietetyków jest już sporo, wręcz więcej niż potrzeba. Na żywieniu zbiorowym większość przedmiotów będzie pokrywała się z klinicznymi, więc uważam, że będę bardziej wszechstronna; mogę szukać pracy w lokalach gastronomicznych, stołówkach, cateringu, poradni i tak dalej... Póki co myśle nad tematem pracy licencjackiej, a po obronie, celuje już w to co mnie interesuje najbardziej, czyli dietetykę sportową. 


Praktyki.

Niestety, ale praktyki mamy zawsze w okresie wakacyjnym. I to cały miesiąc... Na 1 roku były to dwutygodniowe tygodniowe praktyki w szpitalu - szczerze to był dramat, polegający na roznoszeniu posiłków pacjentom. Wyobraźcie sobie upalny lipiec spędzić w szpitalu, umierając z nudów...
Drugie dwa tygodnie praktyk mieliśmy do wyboru - w lokalu gastronomicznym lub przedszkolu. Ja wybrałam to drugie i byłam bardzo zadowolona. Pani internistka zajęła się nami bardzo dobrze, pomagaliśmy jej przy jadłospisach, kontroli magazynu, dostawach, wypełnialiśmy faktury. Czyli to, co robi się zazwyczaj na żywieniu zbiorowym i nie ukrywam, że były to praktyki, które zaważyły o mojej decyzji dot. specjalizacji. Z tego co wiem, nie wszyscy mieli tak dobrze, bo obierali ziemniaki, czy zmieniali pościel. Niestety, ale studenci są traktowani jako darmowa siła robocza więc z reguły te praktyki tak wyglądają... Teraz znowu czeka mnie szpital i poradnia dietetyczna. Mam nadzieje, że będzie fajnie, bo nie ukrywam, że trace na tym miesiąc wakacji... 


Dlaczego wybrałam dietetykę?

Sportem interesuje się od dawna, istniał w moim życiu prawie zawsze - chodziłam na basen, na fitness, przez jakiś czas tańczyłam, a jednak mimo aktywnego trybu życia, wciąz nie mogłam osiągnąc wymarzonej sylwetki. Wiedziałam w czym tkwi problem - miałam mase złych nawyków żywieniowych, ale nie miałam pojęcia jak to zmienić. Zaczęłam się tym interesować coraz bardziej a na na studia poszłam spontanicznie - i nigdy nie sądziłam, że pochłonie mnie to aż tak, że zmieni się całe moje podejście do życia i jego styl. Ciągle wracam do dietetyki sportowej - ale aktywny tryb życia powinien łączyć się ze świadomym odżywianiem, ponieważ sportowcy są bardziej wymagającą grupą, pod względem witamin i składników odżywczych. Właściwa dieta może poprawic nasze wyniki sportowe, wytrzymałość, siłę i kondycje (patrz np - posiłek przedtreningowy). Aktualnie, trenujac sztuki walki i jedząc świadomie - nie jestem "wiecznej diecie", za to myśle czego sobie dostarczam w konkretnym pokarmie, co jest dla mnie wartościowe, jakie efekty przyniesie po dostarczeniu do organizmu. I działa!

Czy polecam?

Gorąco. Dla zainteresowanych, TUTAJ znalazłam spis uczelni, które mają w ofercie dietetykę. Wiele osób ma obawy, że sobie nie poradzą, jeśli nie są po profilu ścisłym -  ja w liceum chodziłam na profil kulturoznawczo-medialny i dałam rade. Fakt, trzeba było sporo nadrobić, zwłaszcza w temacie chemii, bo biologię lubiłam i uczyłam się jej zawsze, ale profil humanistyczny nie jest granicą nie do przeskoczenia. Na studiach poznałam dużo naprawdę świetnych osób o podobnych zainteresowaniach i podejściu do życia. Jedyną wadą są praktyki i to, że mamy głównie zajęcia popołudniami (np od 15,15 do 20,15), ale zdaje sobie sprawę, że jest tak na wiekszości kierunków. 
Zawsze uważałam, że uczelnie wyższe to strata czasu, ale teraz nie żałuje, że studiuje i mam nadzieje, że uda mi się pracować w zawodzie. Myślę, że dzięki coraz większej świadomości ludzi w temacie żywności zwiększy też popyt na specjalistów z tej dziedziny. Tak więc - polecam.

Nie poruszyłam jakiegoś interesującego Cie aspektu? Pisz w komentarzach, lub e-mailach, na pewno odpowiem na nurtujące Cie kwestie w temacie dietetyki :) 

Pozdrawiam! 

980x120 2



You Might Also Like

16 komentarze

  1. Też chciałabym studiować dietetykę, ale 12 lat nawet nie myślałam o tym kierunku, a szkoda! Bo teraz ekonomia i zarządzanie w ogóle mnie nie interesują :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam czasami dość mojego kierunku :P ale tak jak napisałam niżej, są jeszcze podyplomówki!:)

      Usuń
  2. Trochę zazdroszczę Ci tego kierunku, ja robię magisterkę z czegoś zupełnie innego, więc raczej nie pójdę już na nowe studia ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze możesz zrobić podyplomówke! Troche kosztuje, ale jakbyś miała jakiś powiązany kierunek to warto :P

      Usuń
  3. Ciekawy post, fajne zdjęcia. I interesujący opis kierunku :) Zazdroszczę wytrwałości i zainteresowania dietetyką.

    Pozdrawiam ♥
    http://marianna-pisze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny post :) Kiedyś przeszło mi przez myśl studiowanie dietetyki, kiedy to zaczęłam mieć problemy z alergiami, ale wtedy moja dermatolog wzięła mnie na rozmowę i zadała jedno podstawowe pytanie - a myślałaś o przyszłości, chcesz żyć ze swojej pracy czy być na utrzymaniu innych osób. Akurat u nas dietetyka to mocno oblegany kierunek i jest wręcz od zajoba dietetyków, którzy nie zawsze mają rację, pełno też pseudo-dietetyków po kursach czy przygotowaniu pracujących w "hurtowni" a nie poradni (pewnie wiesz, którą firmę mam na myśli - ta, która się tak mocno reklamuje wszędzie). Ale cóż, jeden widzi się w innym zawodzie, drugi w innym, ja póki co mam co jakiś czas szansę wzięcia udziału w wykładach związanych z moją chorobą i póki co mi to wystarczy :) Powodzenia ze studiami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz racje pod pewnymi względami, ale po jakim zawodzie nie masz konkurencj i masz zapewnioną na 100% prace w zawodzie? Fakt, z tym kierunkiem, jest o tyle problem, że można zrobić sobie pare kursów i układać diety, a takie osoby z reguły chcą za to mniej, co jest głównym kryterium wyboru przez pacjenta... Na szczęście mam raczej małe miasto i tylko jedna uczelnia oferuje dietetyke. Co będzie to będzie. Powiedzmy, że mam jeszcze plan awaryjny :D

      Usuń
  5. powodzenia na studiach, sama postudiowałabym dietetykę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Powodzenia na studiach! Obawiam się ednak czy po dietetyce łatwo będzie znaleść prace, jest teraz bum na zdrowe jedzenie i co chwile słysze od moich koleżanek, że chcą zostać dietetykiem. Za niedługo dietetyków będzie więcej niż nauczycieli :d

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda że dla mnie już za późno... :/ Powodzenia zyczę :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam nadzieję, że normy nauczania dietetyki w naszym kraju w końcu dobiją do światowego poziomu i w końcu dobry dietetyk nie będzie musiał bazować na kursach, certyfikatach i seminariach, bo na studiach uczą się dawno nieaktualnej wiedzy. Powodzenia, naprawdę ciekawie to opisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale fajny kierunek! Na pewno bardzo przydatny i wiele się nauczysz :) Pozdrawiam i obserwuje :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Według mnie dietetyka jest jednym z ciekawszych kierunków. Wiedza na temat zdrowego odżywania jest nieoceniona, dzisiaj ciężko jest wybierać rozsądne zdrowe produkty - niestety na półkach sklepowych czyha wiele chemii. Najważniejsze studiować to, co się lubi :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dietetyka to całkiem ciekawy kierunek. Przyznam, że w szpitalach brakuje takich osób!

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeśli ten kierunek cię interesuje to mogę Ci tylko życzyć powodzenia i sukcesów edukacyjnych :)

    OdpowiedzUsuń

Like us on Facebook

Subscribe